El comerç ha d'afrontar el futur

Nascut a Tàrrega. És llicenciat en Dret i en Ciències Econòmiques, màster en Dret de l'Empresa i dels Negocis, graduat en el PDD per el IESE, tècnic en la Unió Europea per l'Escola Diplomàtica, professor de la Universitat de Negocis ESADE, exdirector general i conseller delegat de diverses empreses del Grup Agrolimen i del Grup Borges. Col·labora amb Nova Tàrrega des de fa anys amb articles d'opinió que giren entorn de l'economia i el dret. El trobareu sota l'epígraf d'Economia política.

Des del 2017 el comerç minorista pateix un estancament de les vendes en el millor dels casos i una reducció en una bona part dels establiments, dibuixant una tendència a la baixa pels propers anys.
Aquesta pèrdua de dinamisme està concentrada en el petit comerç, mentre que les grans cadenes mantenen un creixement sostingut després d'haver superat la crisi del 2008.

Per sobreviure a aquest fenomen imparable que ens porta la modernitat, cal que el petit comerç es transformi. Així, la botiga del futur haurà d'afrontar els següents canvis:

  • La política de promocions i descomptes permanents, feta des de les plataformes d'Internet està acabant amb les campanyes de de rebaixes d'estiu o de Nadal.
  • El canvi dels hàbits de consum, que porta els consumidors a comprar cada vegada més a través dels canals no tradicionals, com les plataformes d'Internet, va a més.
  • Necessitat de flexibilitzar els horaris. Les noves tecnologies permeten vendre per Internet les 24 hores al dia i 365 dies a l'any.
  • La utilització del diner en metàl·lic cada vegada anirà a menys i en canvi anirà a mes el pagament amb el mòbil o altres instruments digitals.
  • Les grans cadenes de franquícies segueixen sent interessants per adherir-se o com a referent.
  • La comoditat i velocitat són valors a l'alça. Els clients cada vegada disposen de menys Temps, ja que tot ho volen ja (Amazon entrega alguns productes en 24 hores).
  • Estar preparats per la utilització de les noves eines digitals com els codis QR, la realitat augmentada, pagament amb el mòbil, comerç electrònic, sistema d'etiquetat electrònic de preus, etc.
  • Nous formats de botigues com: coworking (on un grup de petits emprenedors o artistes venen els seus productes en un espai comú), brick-clicks (on en la botiga és possible comprar en físic o fer-ho via Internet), Botigues fusió (on s'ofereixen productes que en principi no tenen res a veure un amb l'altre però que suposen una oferta integral per al client, com seria vendre roba, art i llibres en un sol espai).
  • Innovar-se a través de la Bio tendència. Implicar-se i implicant els clients amb la responsabilitat mediambiental. Els productes nacionals o locals aporten un valor que el client busca.
  • Importància del tracte personalitzat. Fer sentir el client únic i especial. Conèixer al màxim el client. Oferir descomptes als clientes fixes, consells sobre el producte, i productes amb algun detall de personalització.
  • Oferir al client una "experiència de compra" que no tindrà si ho fa per Internet. El client ha de guardar un bon record del tracte rebut a la botiga. Utilitzant tècniques de Màrqueting sensorial: vista (decoració), oïda (música), olfacte (aromes de productes), d'atenció personal, etc.
  • Els nous consumidors: Millenials (menys de quaranta anys) i la generació Z (menys de vint-i-cinc anys) són el futur. Són totalment digitals i valoren la velocitat i la personalització.
  • Ja no es tracta de vendre sinó d'ajudar el client que ens compri. Es tracta també no només de fidelitzar els clientes sinó d'atraure'n de nous de forma constant. Hem de posar el client al centre del negoci.

Comentaris


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article