Èxit de la primera Trobada de Diables de l'Urgell

Els de BAT celebren 40 anys reivindicant la cultura del foc

per Laia Pedrós

Crònica Local

Un moment del correfoc a la plaça Major
Un moment del correfoc a la plaça Major | Mariona Fígols (Ràdio Tàrrega)

Reivindicar la cultura del foc apostant per un model teatralitzat amb espectacles al carrer més enllà dels tradicionals correfocs. Aquest és un dels principals objectius dels Diables BAT de Tàrrega, que aquest any celebren el seu 40 aniversari. La colla compta actualment amb uns 90 membres, entre adults i nens, i disposa de dos figures: el Drac de Tàrrega, creat tres anys després del naixement del grup, i la Diablessa, estrenada l’any passat. Al llarg de la seva trajectòria, més de 200 persones han format part de l’entitat, que ha recorregut més de 23.000 quilòmetres portant el foc per tot el territori. Els Diables BAT formen part del grup de teatre BAT i han participat en cites destacades com la clausura dels Jocs Olímpics de Barcelona 1992 o l’Expocultura del 1994.

En el marc de la celebració, dissabte passat van aconseguir una fita històrica al reunir les quatre colles de la comarca en la primera Trobada de Diables de l’Urgell: la Vall del Corb, Foc Foll de Bellpuig, l’Espetec d’Agramunt i els amfitrions de Tàrrega. En total, es van cremar 49 quilos de pólvora en un correfoc singular. La trobada va congregar més de 200 persones, entre 70 diables i uns 60 tamborers, i va nàixer amb vocació de continuïtat.

El cap de colla, Joan Marc Gabernet, va subratllar que l’objectiu és “reivindicar la cultura dels diables, que està una mica fluixa a Lleida, i fomentar la companyonia i la unitat”. La jornada va arrancar a la tarda amb cercaviles de tambors pel centre de la ciutat, acompanyades d’elements de la cultura popular local, i va culminar a la plaça Major amb una actuació conjunta i un berenar popular. La programació va continuar amb un bingo musical diabòlic, un gran correfoc -que va ser l’acte central- i un concert del grup Her Majesty.

Els actes del 40 aniversari van començar al maig amb la inauguració d’una exposició retrospectiva a la Sala Marsà, que pot visitar-se fins a finals de mes, i l’estrena d’un mural commemoratiu a l’Espai Fassina, obra de Noèlia Sevillana de Mollerussa i alumna de l’Escola d’Arts Ondara. L’entitat no descarta organitzar noves activitats.

Comentaris


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article