La Temporada de Teatre de Tàrrega celebra 25 anys amb Dagoll Dagom, Roger Coma o Mercè Arànega

Programa 'Shirley Valentine', obra d’empoderament femení que obrí el primer cicle targarí

Crònica Local

El regidor de Cultura, Carlos Vílchez, i la tècnica Teresa Garcia ahir van oferir una roda de premsa per presentar la nova temporada teatral
El regidor de Cultura, Carlos Vílchez, i la tècnica Teresa Garcia ahir van oferir una roda de premsa per presentar la nova temporada teatral | Ajuntament de Tàrrega

Tàrrega assoleix enguany les 25 edicions de la Temporada de Teatre i Dansa. És, per tant, una de les programacions estables amb més trajectòria a les terres de Lleida, caracteritzada per la qualitat de les propostes seleccionades i el favor constant del públic. Transcorregut un quart de segle, la Regidoria de Cultura vol mantenir aquest segell de prestigi i ja té a punt la programació de la 25a edició, que aixecarà el teló el proper 5 d’octubre al Teatre Ateneu. A la cartellera, 9 estrenes destacades de diferents formats fins al febrer del 2020. Dagoll Dagom encapçalen la programació per partida doble (a més del seu darrer musical també presentaran una coproducció amb T de Teatre). Altres noms propis del cicle són Roger Coma, Mercè Arànega, Oriol Broggi, Toni Gomila o Xavier Bobés.

Servei gratuït de cangur en dues funcions

Commemorant el 25è aniversari del cicle, s’han potenciat els espectacles de gran format i s’han prioritzat els gèneres de la comèdia i el musical, segons va detallar ahir en roda de premsa la tècnica de Cultura, Teresa Garcia. "Donem resposta així a les peticions expressades pel públic mitjançant una enquesta de satisfacció distribuïda durant la passada temporada", va puntualitzar. Per la seva part, el regidor de Cultura, Carlos Vílchez, va manifestar que "mantenim el propòsit de fidelitzar espectadors i consolidar l’hàbit d’anar al teatre entre totes les franges d’edat". En aquest sentit, el Teatre Ateneu de Tàrrega posarà en marxa un servei gratuït de cangur per a infants de 3 a 12 anys, ajudant els espectadors a conciliar vida familiar i cultural. Com a prova pilot, s’habilitarà els dies 5 d’octubre i 15 de febrer.

La programació

La comèdia Lapònia obrirà el cicle el dissabte 5 d’octubre amb un elenc format per Roger Coma, Meritxell Huertas, Meritxell Calvo i Manel Sans. Un excepcional quartet interpretatiu que donarà vida a dos matrimonis que simbolitzen sengles models contraposats sobre com educar els fills. El text, irònic i mordaç, fa de "Lapònia" una de les comèdies imprescindibles de l’any.

La següent cita arribarà el dissabte 26 d’octubre de la mà de Dagoll Dagom i T de Teatre, dos exponents emblemàtics de l’escena catalana que uneixen forces en la coproducció La tendresa. És la versió catalana de l’aclamadíssima obra d’Alfredo Sanzol, guardonat amb el Premio Nacional de Literatura Dramática. Inspirada en William Shakespeare, la peça és una comèdia romàntica d’aventures protagonitzada per tres dones que viatgen a una illa per no haver de tornar a veure cap home. El problema és que a la mateixa illa, des de fa vint anys, hi viuen tres homes que també s’hi van amagar per no tornar a veure cap dona.

El dissabte 9 de novembre serà el torn de la celebrada comèdia Shirley Valentine de Willy Russell en la nova versió que capitaneja la popular actriu Mercè Arànega. La tria no ha estat casual. Entrellaçant passat i present, la versió que interpretà Amparo Moreno va iniciar un quart de segle enrere la primera temporada de teatre targarina. Així, es reviurà al Teatre Ateneu una peça en favor de l’empoderament femení que no ha perdut ni una engruna de la seva força.

L’apartat de dansa vindrà representat el dissabte 30 de novembre per la companyia La Mov i l’espectacle Terrenal, amb coreografia de Víctor Jiménez, deixeble de Víctor Ullate. Es planteja a l’espectador una relació entre la vida, l’amor, l’esperança i la mort sota els compassos musicals de W.A. Mozart i J. Sarnago.

El vessant social del cicle teatral targarí es revalida amb la participació de l’anomenat "teatre inclusiu". Així, torna a la capital de l’Urgell el projecte InCursió Social de Juneda, que impulsa el treball en grup de col·lectius vulnerables amb difícil accés a les arts escèniques. Enguany, el diumenge 1 de desembre, presentaran al públic els resultats dels seus tallers teatrals.

Totes les funcions de la temporada es representen al Teatre Ateneu a excepció de Cosas que se olvidan fácilmente de Xavier Bobés, que s’escenificarà al Museu Tàrrega Urgell del 4 al 8 i de l’11 al 15 de desembre. Es tracta d’un singular exemple del teatre d’objectes que proposa un exercici sobre la memòria col·lectiva a partir d’un ric imaginari visual i sonor. Serà una experiència íntima i de proximitat, ja que el públic hi accedirà en grups de cinc espectadors.

El reconegut director teatral Oriol Broggi i el dramaturg Toni Gomila són dos altres noms destacats de la temporada. Ambdós uneixen forces a Rostoll cremat de Produccions de Ferro, una al·legoria sobre l'ambició i la cobdícia humana reflectida a la Mallorca contemporània. Una delicada posada en escena al servei d’un text de denúncia, ironia i humor que reflexiona sobre els valors de la societat actual. La cita: el dissabte 18 de gener.

La producció escènica dels Països Catalans ha estat un altre dels signes identificadors del cicle escènic targarí gràcies a la Xarxa Alcover. El dissabte 1 de febrer, Els Pirates Teatre duran Barbes de balena, biografia en clau musical de la doctora Dolors Aleu (1857 – 1913), la primera dona llicenciada en Medicina a l’Estat espanyol. Una mirada vers una dona que superà els obstacles del masclisme a la societat i que serveix per denunciar la desigualtat de gènere que encara és present.

El colofó el posaran el dissabte 15 de febrer els veterans Dagoll Dagom i el seu darrer musical de gran format, Maremar, basat en "Pèricles, el príncep de Tir", una de les obres menys conegudes de Shakespeare. La música és de Lluís Llach, autor sempre atent a les problemàtiques socials i que aposta aquí per una banda sonora lluminosa d’arrel mediterrània. En un camp de refugiats, una nena plora perquè ha perdut els pares. Trobarà consol en un personatge fantàstic que narra una història metafòrica sobre les pèrdues de la vida.

Entrades a 5 euros per als menors de 18 anys

Els abonaments per a les 9 funcions es poden adquirir al preu de 90 euros i s'ofereixen opcions per a 3 ó 4 sessions. A la vegada s’aplicaran altres descomptes destacant les entrades a 5 euros per als menors de 18 anys. Els abonaments es posen a la venda a partir de l’1 d'octubre i les entrades a partir del 3 d'octubre a La Botiga del Museu. Venda online a: www.culturatarrega.cat/teatreateneu. Tàrrega s’ha afegit una vegada més als programes Escena 25 de la Generalitat de Catalunya, el qual promou l’assistència de joves de 18 a 25 anys als espectacles culturals, i a l’Apropa Cultura, que facilita l’accés de persones en risc d’exclusió a les activitats culturals.

Teatre familiar de qualitat

A més de les 9 obres de la programació estable, Fundació La Xarxa portarà fins al 15 de març un total de 6 muntatges destinats al públic infantil. Són espectacles que posen de manifest la qualitat del teatre familiar català. La primera cita arribarà el diumenge 27 d’octubre, quan L’Horta Teatre escenificarà Les tres porquetes a ritme de reggaeton. Prèviament actuarà el grup targarí de percussió Targalets. La màgia d’Enric Magoo, les titelles de Teia Moner i Guilla Teatre, el musical de Poca Cosa Teatre o el clown Marcel Gros completen l’oferta. Per un altre cantó, el Grup de Teatre BAT no faltarà a la cita del Nadal amb la comèdia Excuses.

Activitats complementàries

En el decurs dels últims anys, la Regidoria de Cultura ha reforçat el cicle amb altres activitats que enriqueixen l’experiència d’assistir a una representació teatral. Aquesta vegada es proposa la presentació del llibre "Teatre català, avui (2000 – 2017)" el dijous 17 d’octubre; un taller de màgia per a infants amb Enric Magoo el dissabte 9 de novembre; o una master class de dansa clàssica a càrrec de La Mov el dissabte 30 de novembre, entre altres al·licients.

Comentaris


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article