Càpsula 59. Per molts anys!?

Càpsules de TIC

per Ramon Oromí

Firmes NT

Càpsula 59. Per molts anys!?
Càpsula 59. Per molts anys!? | Thought Catalog on Unsplash

Et proposo jugar una mica: a veure si ets capaç de respondre aquestes dues endevinalles, que posen a prova el teu nivell de competència TIC.

La primera: com es diu la xarxa social que dilluns passat complia els 15 anys, que actualment compta amb més de dos mil dos-cents milions d'usuàries actives (recomptats el mes de gener d'enguany) i que dins del rànquing dels llocs més populars d'internet alexa.com/topsites ocupa el tercer lloc (el quart, dins de l'estat espanyol).

Ho has endevinat? Sí. Es tracta de Facebook (FB)! A veure si la segona et resulta tan fàcil... Sabries endevinar el futur que li espera? Aquesta es fa molt difícil de contestar: pel que sembla, no està gaire clar que en Zuckerberg es gasti gaires diners més, en espelmes d'aniversari. El so de les alarmes davant la clara tendència d'envelliment del perfil mitjà de les seves usuàries, ja que les més joves l'abandonen (moltes natives digitals ja no hi han posat mai els peus) i es traslladen cap a altres plataformes socials com Snapchat i Instagram, cal afegir-hi la crisi d'imatge que està patint Facebook, al sortir a la llum algunes de les seues males i controvertides pràctiques.

 

Ombres

Ja no es fa estrany escoltar veus que critiquen la seua falta de neutralitat i les estratègies de manipulació digital que FB practica quan, per exemple, utilitza tècniques i logaritmes per seleccionar i mostrar-nos els continguts que considera que poden resultar-nos més interessants. Dit d'una altra manera no tan amable, esdevé capaç d'alterar la percepció de la realitat, dirigir el nostre pensament i les nostres emocions.

Uns altres punts febles són la falta de privacitat i seguretat. No fa pas gaire que es va posar al descobert que Facebook porta a l'extrem l'afirmació de quan un producte és gratuït, és perquè tu ets el producte. En aquest cas, bàsicament genera els seus ingressos (uns 15.475 milions de dòlars) utilitzant les dades que ha recol·lectat de nosaltres, per dirigir els seus anuncis amb màxima precisió possible. I ja que les té, aprofita per vendre-les a altres empreses de màrqueting. Gràcies, Mark.

No es fa estrany que Edward Snowden –gràcies a qual sabem que la internet està sotmesa a una vigilància massiva a arreu al món– s'hi referís com una companyia de vigilància reutilitzada com a xarxa social.

Parlant d'espiar: recentment, un comitè parlamentari del Regne Unit ha publicat uns arxius privats amb comunicacions entre alts càrrecs d'aquesta empresa, que posen de manifest algunes de les decisions preses en el passat per apoderar-se la quantitat més gran de dades possibles de les seves usuàries. Llegeix la documentació, en anglès, a bit.ly/FBdocs. Si desitges aprofundir més en la foscor d'aquest abisme, et recomano la lectura de la novetat editorial Zucked, Waking Up to the Facebook Catastrophe, que destapa com Facebook ha esdevingut altament nociva per les llibertats socials i personals.

 

Què hi pots fer?

Suposant que no consideris la opció prou raonable d'eliminar el teu compte a Facebook bit.ly/esborrarFB et proposo el següent:

  • Sol·licita i descarrega't tota la informació que ha recollit Facebook de tu, des d'aquest enllaç bit.ly/baixarinfoFB L'experiència no et deixarà indiferent, t'ajudarà a prendre consciència sobre coneixement profund que té de tu i la conveniència de pensar-ho dos cops abans de compartir quelcom a la xarxa.
  • No li posis fàcil. Evita que pugui seguir el teu rastre per tota la web, utilitzant l'extensió Facebook Container per al navegador Mozilla Firefox i Block Facebook http://bit.ly/blocaFB per a Google Chrome.

Bona quinzena. Recorda que pots recuperar les cinquanta-vuit càpsules anteriors a capsulesdetic.wordpress.com.

Comentaris


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article