Les dietes miracle

La salut és cosa de tots

per CAP de Tàrrega

Firmes NT, Gent NT

La portada d'un llibre sobre dietes detox
La portada d'un llibre sobre dietes detox | Jessica To'oto'o

DR. JOSEP M. SOLÉ, EAP de Tàrrega 

Les dietes miracle són aquelles que ens prometen perdre molts quilos en molt poc temps.
Segons l'Associació Espanyola de Dietistes Nutricionistes, les dietes miracle es caracteritzen per:

  • Falses expectatives: prometen resultats ràpids i sense esforç
  • Prohibicions: prohibeixen el consum d'un aliment o grup d'aliments i els divideixen entre "bons" i "dolents"
  • Exageracions: exageren la realitat científica d'un nutrient i aconsellen productes dietètics als quals s'atribueixen propietats extraordinàries
  • Contradiccions: inclouen relats o testimonis per aportar credibilitat i informacions que contradiuen col·lectius sanitaris de reputació reconeguda

Són dietes molt restrictives, per tant, completament desequilibrades i ens donen unes pautes completament errònies del que seria una dieta equilibrada, ens parlen d'aliments bons i dolents o bé d'aliments permesos i prohibits sense cap base científica al seu darrere.

Acostumen a eliminar els hidrats de carboni i els greixos, d'aquesta manera ens donen la falsa creença que els hidrats i que tots els greixos són aliments dolents per baixar pes.

De vegades van acompanyades, o no, de pastilles i suplements, que s'han de pagar i d'aquesta manera juguen amb la nostra salut, tant física com psicològica i econòmica.

Si ens fixem en el mal físic que ens poden fer, veurem que si perdem molt pes de cop, el primer que baixem és el líquid corporal i també la musculatura, ens podem veure prims però això no vol dir que sigui una baixada correcta, quan volem perdre pes, el que al nostre cos li sobra és el greix, no la massa muscular, ni el líquid. 

Per poder cremar greix corporal, a part de fer una dieta adaptada a les nostres necessitats, hem de mantenir la musculatura, ja que això ens ajudarà a cremar més i mantenir el nostre metabolisme actiu.

Aprimar-se no és fàcil, com ho demostra l'ampli ventall de dietes que hi ha al mercat: la macrobiòtica, la dissociada, l'Atkins, la cronodieta o la Dukan: un règim a base de proteïnes que ha causat furor a mig món. Amb més de deu milions de lectors, el llibre de Pierre Dukan No sé com aprimar-me s'ha convertit en un fenomen internacional i són el paradigma totes elles de l'efecte rebot, o sigui uns cicles marcats per la pèrdua i la recuperació successiva del pes corporal.

La clau per perdre pes passa necessàriament per canviar els hàbits de vida, alimentació i exercici i fer-ho pensant a llarg termini. 

Totes les dietes aprimen més o menys igual, ja que només funcionen si hi ha constància, tota la resta és complementari. Per aquest motiu, s'anima a fer les dietes equilibrades, i l'equilibri és sinònim de varietat: la piràmide dels aliments i la dieta mediterrània és la base d'una alimentació sana.

En quant a la quantitat que cal menjar, l'àpat de tres plats és una versió a petita escala d'una dieta equilibrada. Això no obstant, és millor menjar cinc vegades lleugerament i al llarg del dia, que fer tres àpats abundants. 

Es pot dir que a "més aigua, menys calories" i la quantitat d'aigua que cal beure depèn del que s'hagi menjat, però quan es vol perdre pes és recomanable beure'n uns dos litres repartida en tot el dia.

La mida del plat importa, si ens acostumem a utilitzar plats petits les racions seran menys copioses i visualment ens semblarà que el plat és ple. 

Si es fa la dieta equilibrada t'aprimaràs definitivament, menjant i gaudint, sense pesar els aliments ni comptar les calories, sense prohibicions, sense suplements i sense patir, d'una forma saludable i sostenible.

Comentaris

Montserrat Tárrega
1.

Hola..
Me ha gustado mucho el artículo, gracies por sus consejos..

Comenta aquest article