Cassoleta de Quaresma, per cuidar les tradicions culinàries autòctones

Versió sana

per Mercè Carbonell

Firmes NT, Gent NT

Cassoleta de Quaresma, per cuidar les tradicions culinàries autòctones
Cassoleta de Quaresma, per cuidar les tradicions culinàries autòctones

Què és

És un plat típic de la Quaresma, perquè no s'empra carn per elaborar-lo i encara perdura en algunes cases com a dinar de Divendres Sant. El fet de publicar-lo avui és per donar-lo a conèixer als qui mai l'han tastat ni elaborat i s'animin a cuinar-lo per tal de recordar la cuina dels nostres padrins. També per gaudir d'un plat saludable que conté aliments amb proteïnes d'origen animal, com l'ou i el bacallà, els espinacs com a verdura, les patates i el pa com a aliments que aporten carbohidrats i l'oli d'oliva verge extra, ametlles i pinyons com a greixos saludables.

 

Quins beneficis té

El bacallà és ric en proteïnes i el 3% dels greixos que té són saludables (omega 3) que ajuden a regular el colesterol de la sang. És ric en fòsfor, necessari per al cervell, els ossos i les dents i també en vitamina A, essencial per la funció visual. 

Els espinacs porten molta aigua i poques quilocalories. No destaquen pel contingut en ferro com ens han fet creure a través del Popeye, però en canvi destaquen pel contingut en Vitamina A (betacarotè) essencial per a la vista, la pell, els cabells, les mucoses i el sistema immunològic. Contenen vitamina C, vitamina K i vitamines del grup B com l'àcid fòlic, vitamina B2 i B6. També aporten substàncies antioxidants com glutatió, àcid ferúlic, àcid betacumàric, luteïna i zeaxantina. Els espinacs són rics en oxalats i han de limitar-ne el consum les persones amb càlculs renals.

La clara d'ou conté proteïnes d'alt valor biològic, al rovell trobem vitamina D, vitamina E, vitamines del grup B entre les quals hi ha la vitamina B12, ferro, sodi, zinc, greixos insaturats i greixos saturats i colesterol, però conté una substància anomenada colina que evita l'absorció del colesterol. El colesterol en sang no depèn de si mengem o no mengem ou, sinó de la dieta global que fem a diari. Conté antioxidants com la zeaxantina i luteïna (xantofil·les), que protegeixen l'organisme de l'oxidació dels radicals lliures.

La patata és rica en aigua i carbohidrats complexos, destaca el seu contingut en vitamina C, B1, B2, B3 i B6; i minerals com el potassi, el ferro, el fòsfor i el magnesi. Si les mengem cuites i posteriorment refredades, conté un tipus de midó resistent que serveix de substrat per a la nostra flora intestinal i en regula el funcionament. 

Podeu consultar la recepta aquí

Comentaris


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article