Els festivals de música com a motors econòmics

Tast de cultura

per Lluís Agea

Firmes NT, Gent NT

Els festivals de música com a motors econòmics
Els festivals de música com a motors econòmics | Eva Balcells

Abans que el boom dels festivals de música aparegués a tot el país, les terres de Ponent van ser pioneres al 1996 amb la celebració d'un macro esdeveniment musical anomenat Doctor Music, més conegut com el festival "de la vaca", que va portar fins a la vall d'Escalarre formacions capdavanteres de la història de la música internacional com David Bowie, Lou Reed, Iggy Pop, Bob Dylan... 

El Doctor Music, més enllà d'oferir tres dies de pau, natura i música, es va convertir en un autèntic referent per al sector, que no solament implicava directament i indirectament l'economia de la zona, sinó que tenia una repercussió de territori molt important i en molts àmbits.

Com a motor econòmic els festivals musicals generen uns impactes directes en la seva organització (contractació d'artistes, lloguer d'equips de so, empreses de comunicació, vigilants de seguretat, decoradors, lloguers de materials diversos…). A més, produeixen tot un seguit d'impactes econòmics indirectes en la zona de celebració de l'esdeveniment amb les despeses assumides pels assistents (entrades, allotjaments, restauració…). Amb tots aquestes impactes econòmics directes i indirectes qualsevol indret vol acollir un festival de música i són els principals motius de l'actual boom de certàmens arreu. Però aquest excés d'oferta, juntament amb una regulació específica inexistent i una professionalització dèbil dels organitzadors, fan que un festival musical no solament no generi un bon impacte econòmic sinó que arruïni promotors i decebi la població. Perquè un esdeveniment sigui considerat un "festival" cal que compti amb més de sis actuacions de música en viu, hagi superat la celebració de tres edicions i el certamen tingui una durada mínima de 12 hores o de dos dies de celebració. Aquestes característiques que defineixen el concepte de "festival de música" són les mínimes que donen seguretat a patrocinadors, administracions i professionals del sector a treballar en l'esdeveniment i convertir aquest en un autèntic motor econòmic. 

Ponent des del 1996, primera edició del Doctor Music, a l'actualitat compta amb un nombre concret de festivals musicals destacables. Les terres de Ponent tenen un posicionament dèbil en el sector musical i encara han de trobar el seu encaix en el territori. Cal explicar més a la població els beneficis de la celebració d'un festival de música en la seva localitat, s'ha de posar més en valor l'entorn natural amb què compta el nostre territori i cal una aposta clara i decidida per part de les administracions a uns certàmens que poden arribar a generar un PIB de milions d'euros.

Comentaris


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article